Slovar oglaševalskih izrazov

slovar-oglasevalskih-izrazovAccount (angl. račun, poročilo) – Projekt, ki ga oglaševalska agencija prevzame od naročnika za izvedbo oglaševalske akcije

Account Executive oz. vodja projektov – Posrednik med naročnikom in agencijo (zaposlen v oglaševalski agenciji). Mora biti usposobljen za reagiranje in reševanje problemov.

Advertorials – Eden od načinov pospeševanja prodaje. Gre za posebno obliko uvodnikov oziroma zgodb, ki jih ob lansiranju novih izdelkov proizvajalec objavi v časopisih in revijah.

Agenda Setting oz. postavljanje agende v oglaševanju – Oglas izpostavi ključne atribute izdelka (npr. atributi, pomembni za pralni prašek: moč pranja, nizka cena, vonj …)

AIDA (Attraction – Interes – Desire – Action) model – Model nakupnega vedenja potrošnika, ki gre skozi štiri faze: z vzbujanjem pozornosti se mu poveča zanimanje, ki spodbudi željo in potrošnik se odloči za nakup.

Art Director oz. umetniški direktor – Oseba v oglaševalski agenciji, ki si idejo tekstopisca zamisli v vizualni obliki. Za sabo ima navadno ekipo ljudi, ki realizirajo idejo do konca (izvedbeni oblikovalec, producenti …). Po profilu je najbolje, da je oblikovalec ali filmski ustvarjalec.

Copywriter oz. pisec tekstov – Oseba v oglaševalski agenciji, ki idejo oglasa prenese na papir. Dobro je, da obvlada tehnologijo drugih profilov, ki sodelujejo pri nastanku oglasa. Tekstopisec najpogosteje sodeluje z umetniškim direktorjem.

CRM (Costumer Related Marketing) – Oblika marketinga, v kateri podjetje posebno pozornost posveča strankam. CRM zajema pred- med- in ponakupni odnos podjetja/prodajalca s stranko/kupcem. Namen CRM-ja je zadovoljstvo stranke in ponovni nakup (ter posredno večji dobiček podjetju).

Dagmar (Defining Ad Goals for Measured Ad Results) model (avtor: Rogers) – Model nakupnega vedenja potrošnika, ki gre skozi pet faz: nezavedanje – zavedanje – razumevanje – prepričevanje – akcija

Direktni marketing – Oglaševanje z direktnim odzivom (npr. kataloška prodaja, TV prodaja, klub zvestih naročnikov, elektronska pošta …)

EPP – ekonomsko propagandni program – V socializmu (60. – 70. leta v Jugoslaviji) edini izraz za oglaševanje, saj zaradi dogovorne ekonomije ni bilo prave konkurence. EPP je združeval tako prodajo izdelkov (navadno lastne blagovne znamke) kot tudi vplivanje na mišljenje državljanov.

Evocirani set v oglaševanju – Priklicani set – marketinška enačica agende settinga za določanje kategorije blagovne znamke

Generičen izdelek – Blagovna znamka, ki je zaradi posplošitve imena postala sinonim za določeno skupino izdelkov. Primeri: Radenska (ime mineralne vode) – radenska (sinonim za mineralno vodo na splošno), Adidas (blagovna znamka športnih copat) – adidaske (sinonim za športne copate na sploh), Champagne (peneče vino iz francoske pokrajine Champagne) – šampanjec (peneče vino na splošno)

Infomercials (zloženka iz angl. besed information = informacija in commercial=oglas) – tematsko oglaševanje in pozicioniranje izdelka

Institucionalno oglaševanje – Podjetje se opredeli glede družbenih problemov in deluje v smeri njihovega reševanja, kar izkorišča za samopromocijo

KISS – “Keep it small stupid” – Antinova kratica, ki poudarja preprosto, nekomplicirano oglaševanje

Korporativno oglaševanje – Oglaševanje, ki ga korporacija/podjetje uporablja za promocijo svojih izdelkov

Kreativni direktor – Najpogosteje vodja oglaševalske agencije, ki skrbi za slog oglaševalske agencije. Je veliko v stiku z naročniki, skrbi pa tudi za organizacijo dela znotraj podjetja. Prisoten je tako pri kreativnem snovanju kot pri koordinaciji profitov v agenciji.

Mediji nad črto – Večina množičnih medijev, ki imajo zadovoljiv doseg

Mediji pod črto – Mediji z omejenim dosegom

Medijski direktor – Vodja medijskega oddelka v oglaševalski agenciji. Prevzema dogovarjanje z mediji glede zakupnega prostora, provizij, popustov …

Medijski pool – Združba oglaševalskih agencij, ki svoje sile združi nasproti medijem in s tem dosega večje popuste

Mehanska pozornost – Oglas vzbudi pozornost zaradi vizualnih atributov npr. nenavadne oblike, zanimive umestitve v prostor …

Oglaševanje (lat. gl. adverto = usmeriti pozornost k čemu, postati pozoren na) – usmerjanje pozornosti k nakupu

Portfolio test – Način predtestiranja, v katerem se s prikazom oglasov meri njihova zapomnljivost

Postraziskava – Raziskava po oglaševalski akciji, ki pove o učinkovitosti akcije

Predtestiranje – Testiranje (navadno na fokusni skupini) pred izvedbo oglaševalske akcije, ki nakaže učinkovitost akcije.

Primarni medij – Medij, ki ga oglaševalska agencija izbere kot prioritetnega za doseganje ciljne skupine

Promocija (lat. gl. promuovere = pomikati naprej, napredovati) – Usmerjanje k takojšnjemu nakupu

Propaganda (lat. gl. propago/-are = širiti nauk) – Razširjanje prepričanj v svojo prid

Raziskovalec – Oseba v oglaševalski agenciji, ki interpretira raziskave zunanjih organizacij za potrebe agencije, preučuje posamezne javnosti …

Reklama (fr. réclamer = vpiti, kričati) – Beseda reklama je uporabljena v vseh situacijah, kjer je prodajalec neulovljiv in od njega ne moreš izterjati dane obljube. Stroka naj bi namesto besede reklama uporabljala izraz oglas. Po slovenskem pravopisu sta pravilna oba izraza.

Sekundarni medij – Medij, ki je poleg primarnega izbran kot dodaten za doseganje ciljne skupine – posebej, če oglaševalska agencija predvidi, da s primarnim medijem ne bo dosegla specifične ciljne skupine

Sindrom NIH (angl. not invented here) – Dobrina, ki ni proizvedena oz. prilagojena določeni kulturi

Slepa revija – Način predtestiranja, kjer je v reviji oglas samo fiktivno nameščen

Tipi agencij

  • Full service agencija – Velika agencija, ki ponuja vse storitve na enem mestu (oglaševanje, odnosi z javnostmi, raziskave …)
  • Srednja agencija – Vzame nekaj pomembnih projektov (“accountov”) in dela na njih
  • “”A la carte” agencija oz. butična agencija – Skupina kreativnih posameznikov, ki lahko svojo kreativnost ponudijo neposredno naročnikom ali drugi oglaševalski agenciji
  • Hišna agencija oz. agencija “in house” – Oddelek v velikem podjetju, ki skrbi za oglaševanje
  • Agencija pri mediju – Agencija v medijski hiši (primer v Sloveniji: Studio Marketing je nastal v časopisni hiši Delo)

‘Tweens (angl. okrajšava za between = vmes, med) – ‘Tweens je nova ciljna skupina, ki zajema otroke med 9. in 12. letom – “nedozorele potrošnike”. Pogosteje kot dečki se v to skupino uvrščajo deklice. Zelo rade si barvajo lase, uporabljajo poceni ličila, nepristne tetovaže, oprijete majčke, razkrivajo popek in obožujejo Britney Spears. Njihovi deloholični starši navadno ljubezen do otrok kompenzirajo z denarjem.

Visual merchandising – Oblika pospeševanja prodaje, ki temelji na izgledu, na vizualnem vtisu na potencialnega kupca. V prodajni prostor želi vnesti sproščeno in prijetno vzdušje. Izdelki so snovani za postavitev v prodajnem prostoru oz. izložbi.

Zagovorniški oglasi – Oglasi, v katerih organizacije odgovarjajo, izpostavljajo, spodbujajo in opozarjajo na posamezna pereča vprašanja.

Zapping – Povezava s TV daljincem, s katerim lahko prevrtimo oglase (Jafkins)

Zipping (angl. zapiranje) – Zamenjava kanalov med oglasi (brata Belge)